De nieuwe expositie ‘Scheinheilig’ (two-faced) van Boxie is sinds een paar dagen te zien bij 5&33.

Terwijl de eerste lijnen op de witte muur worden gezet wordt het nogmaals duidelijk dat Boxie heeft gekozen voor een volledig zwart-witte expositie.

“De laatste drie maanden werk ik alleen maar met zwarte stiften, na 22 jaar heb je alle kleuren en materialen wel gezien. Alleen met zwart werken is heel essentieel, heel direct, het geeft mij veel rust.”

Ben je met alles zo trefzeker?
“Nee, dit is mijn alles en ik kan alles kwijt in het werk dat ik maak. Er zit zoveel symboliek erin, ik ben de laatste tijd veel aan het nadenken over het leven en waar ik sta, ik hou me bezig met de essentie.” Deze symboliek is ook terug te vinden in de werken waar huisje, boompje, beestje, liefde en magie een rol spelen in elk werk.

Dit is voor Boxie direct een aanleiding om de titel van de expositie uit te leggen.
“Omdat ik elke dag teken, word ik vaker met schijnheiligheid geconfronteerd. Ik denk dat mijn dagelijks leven minder puur is dan de tekeningen. Tot mijn 21ste ervaarde ik de wereld wel, maar wist niet wat ik ermee moest doen. Ik ben naar Amsterdam verhuisd en begon met tekenen. Ik heb me toen 6 jaar opgesloten en mijn eigen beeldtaal ontwilkkeld. Zozeer zelfs dat men mij op de Rietveld Academie na 30 seconden kon melden dat de zaterdagcursus niet meer voor mij geschikt zou zijn. Dit was een teleurstelling, maar nu begrijp ik het wel – ik ben een late leerling. “

Wellicht verklaart dit Boxie’s bijzondere band met kinderen.
“Ik kan heel goed teruggaan naar die tijd toen ik zelf 8 jaar was. Ik leg ze uit dat ik van mijn kunst kan leven en laat dat op een heel simpele manier zien. Het pad wat ik nu ben ingeslagen om de wereld een beetje mooier maken heb ik van de kids.”

Waarom heb je gekozen te exposeren in 5&33 Gallery?
“Er is een balans gekomen tussen mijn eigen belevingswereld en de maatschappij. Deze gallery past hierbij, het dient niet alleen een commercieel doel, maar het betekent voor mij ook een stuk aan het publiek geven, een onderdeel van een groter geheel.  Voor het eerst sinds al die jaren, kan ik het meest essentiële van mijn gedachtewereld laten spreken.”

Lees meer over de expositie hier!
Kom je nieuwsgierigheid bevredigen bij 5&33 en bezoek Boxie’s expositie tot 18 mei!

#meetusonthecorner

Leave a Reply

