Philip Glass & Lavinia Meijer

Philip Glass & Lavinia Meijer


Philip Glass, a work in progress

Het geheim van het wonderbaarlijke succes van de Amerikaanse componist Philip Glass heeft alles te maken met zijn workingman’s ethic: Glass is altijd aan het werk.
Hij slaapt slechts drie a vier uur en overal waar hij zijn potlood op papier kan zetten weet hij bladmuziek van te maken. Geboren in Baltimore en opgegroeid in een muzikaal gezin met platenwinkel,  leerde de kleine Glass al snel de combinatie van de kracht van de commercie van muziek te door gronden: “You buy a record, a pièce of music, you pay some dollars.”
Tevens kan Glass zich niet herinneren dat hij ooit gespeeld heeft zonder een publiek: “Als jonge jongen speelde ik al de blokfluit bij mijn moeder in de keuken. Ik heb het nodig dat er iemand of een publiek aanwezig is als ik speel. Het is heerlijk om op te treden maar het liefste schrijf ik de hele dag en nacht mijn muziek.”

“Ik heb mezelf altijd al als succesvol beschouwd want ik kon altijd al overal en nergens mijn muziek schrijven en vond altijd wel mogelijkheden om die met vrienden uit te voeren. In het begin van de jaren zestig waren de opkomende galerieën voor moderne kunst de enige plekken in New York waar we konden optreden. Na verloop van tijd was er een kleine schare fans die me in de loop van de jaren altijd trouw zijn gebleven. Bovendien maakte ik veel muziek bij theatervoorstellingen van mijn toenmalige echtgenote Joanne. Mijn muziek is in wezen eigenlijk gewoon theatermuziek.”

“Ik ben erg gesteld op Amsterdam. Heb hier vanaf begin jaren zeventig altijd veel goodwill ondervonden. Mijn eerste opera opdracht was ook bij de Nederlandse Opera. Er heerst een goede muzieksfeer en ik vind het heerlijk om met jonge aanstormende talenten concerten te geven. Ook vind je hier fantastische muzikanten. Om een goed voorbeeld te noemen: De harpiste Lavinia Meijer, zij is toch helemaal geweldig. Wat zij met de harp weet uit te halen is werkelijk huiveringwekkend mooi.”

“Ik ben nu op een leeftijd dat iedereen om me heen dood gaat of met pensioen moet. Ik werk nog steeds hard en ik zou niets anders willen. Bovendien geniet ik er nog steeds met volle teugen van elk optreden. Dus ik kijk ook echt uit naar het concert op 11 mei in de Melkweg. Uit Amerika heb ik de jonge violist Tim Fain meegenomen en hij zal iedereen versteld doen staan door zijn manier van spelen. Mike Garry, die overigens uit Belfast komt en met de band New Order optreedt, zal ook een verrassing worden. Dan is er nog de cellist Matt Haimovitz, maar dat ga ik nu nog niet verklappen. Die jongen is zo ongelooflijk goed.”

“Maar het meeste ben ik natuurlijk benieuwd naar de Nederlandse muzikanten zoals de slagwerker Niek KleinJan of de zangeres Monica Akihari. Zij zullen mij naar nieuwe muzikale vergezichten brengen met hun muziek. Het leven is een avontuur en ik hoop dat mijn publiek daarin mee gaat.”

#meetusonthecorner op zaterdag 10 mei en geniet van de live repetitie van Philip Glass & Friends bij 5&33! Meer info hier

Join het event ook op Facebook

An excerpt “Philip Glass in conversation with Rob Malasch” NYC April 2014
Fotograaf Janiek Dam.
Componist Philip Glass met harpiste Lavina Meijer tijdens repetitie.

Leave a Reply

